Fem tips vid investering i nytt personalsystem

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Fem tips vid investering i nytt personalsystem</span>

Det är en hel del att ta ställning till när du står inför en investering i ett nytt personalsystem. Som systemleverantör har vi varit med om både lyckade och mindre lyckade projekt. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter, så här kommer fem tips för att få ett bra beslutsunderlag om vilket system ni ska välja.

  1. Tydlig kravspec.

    Många som köper in system gör misstaget att de inte skriver en kravspecifikation innan de träffar leverantörer. Se till att skapa samstämmighet kring vad det är ni behöver redan från start, så förbättrar ni förutsättningarna för en snabb och smidig process.

  2. Låt leverantören visa vad de går för!

    Precis som när en arkitekt får i uppdrag att rita ett hus så kommer en professionell systemleverantör kunna presentera en ultimat lösning efter att ha fått veta vilka dina önskemål och behov är.

  3. Kolla referenser.

    Be systemleverantörerna om referenser från er egen bransch. Prata med, besök gärna, och ta reda på hur systemet fungerar ute i verkligheten.

  4. Tänk långsiktigt!

    Den nya systemlösningen ska hålla över tid. Se över er organisation i samband med införandet av ert nya system så att den nya systemlösningen är väl uppdaterad från början. När ert företag växer behöver ni ha ett system som kan växa med er.

  5. Involvera olika delar av organisationen i presentation och upphandling.

    På så sätt får ni både in viktiga synpunkter och perspektiv samtidigt som ni bäddar för en lyckad förankring ute i organisationen.

Hör av dig till oss om du vill veta vad vi på Flex kan erbjuda!

Relaterade inlägg