Vilka jobbförmåner attraherar mest idag?

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Vilka jobbförmåner attraherar mest idag?</span>

På en arbetsmarknad med hård konkurrens om nya stjärnskott behöver företag idag sticka ut ordentligt för att attrahera jobbsökande. Jobbförmåner är ett sätt att locka till sig nya talanger, men vilka av dem är egentligen mest eftertraktade nu? Och minst lika viktigt, vilka är strategierna för att behålla era nyfunna talanger? Vi tittar närmare på vilka förmåner som toppar listan och tipsar om hur företaget får nöjda medarbetare – som stannar kvar.

I en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Randstad (2021) där arbetstagare får lista de mest attraktiva jobbförmånerna är det flexibel arbetstid och extra semesterdagar som toppar listan. De populäraste förmånerna har alltså med tid att göra. Och det kanske inte är så konstigt – under pandemin fick sig många en tankeställare när det kommer till tid, hur den används, och vad som är viktigt i livet. Att kunna erbjuda valmöjligheter och frihet när det kommer till arbetstid ger tydliga signaler om att företaget värnar om medarbetarnas välmående. Hur kan ditt företag möta en ökande efterfrågan på flexibel arbetstid och extra semesterdagar?

Möjlighet till distansjobb – en deal breaker bland jobbförmåner

Distansarbete var också en förmån som hamnade högt upp på listan över jobbförmåner i Kantar Sifos undersökning – inte speciellt förvånande. Under pandemin ökade andelen som arbetade hemma stort, och många var dessutom nöjda med hur hemarbetet fungerade. Faktum är att möjligheten att kunna jobba hemma någon eller några dagar i veckan inte bara gör dig mer attraktiv som arbetsgivare – en av fyra jobbsökande skulle enligt Kantar Sifo till och med tacka nej till ett jobb där de nekas denna möjlighet. För de företag och organisationer som inte redan gjort det finns det alltså all anledning att se över sina rutiner för distansarbete för att förbli en attraktiv arbetsgivare. 

Attraktiva jobbförmåner, 10-i-topp:

  1. Flexibla arbetstider (61 %)

  2. Extra semesterdagar (57 %)

  3. Friskvård på betald arbetstid (43 %)

  4. Möjlighet till distansarbete (40 %)

  5. Pension (40%)

  6. Friskvårdsbidrag (38 %)

  7. Halvdag före röd dag (27 %)

  8. Aktier, optioner, konvertibler, bonus (25 %)

  9. Möjlighet till löneväxling (24 %)

  10. Sjukförsäkring (23 %)

Källa: Randstad (undersökningen gjordes i september 2021)

Så behåller ni era värdefulla nyrekryteringar – tre konkreta tips

Att kunna erbjuda rätt jobbförmåner är ett viktigt steg för att attrahera nya medarbetare, men vad krävs för att få värdefulla nyrekryteringar att trivas och vilja stanna kvar i företaget? Här är tre viktiga saker att tänka på.

  1. Kommunicera ert varför
    Idag förväntar sig anställda mer än enbart bra anställningsvillkor. För att företaget ska utmärka sig som en attraktiv arbetsgivare behöver ni förmedla till medarbetarna varför ni gör det ni gör – vad är det högre syftet? Vad är det som gör att era anställda ska fortsätta att välja er som arbetsgivare?

  2. Berätta om utvecklingsmöjigheter
    Medarbetare som är medvetna om hur de kan utvecklas inom företaget är utan tvekan de som stannar längst. Att visa nyanställda talanger vilka möjligheter som finns och vilken potential ni ser hos dem är A och O.

  3. Visa uppskattning!
    Uppmuntrande ord eller positiv feedback gör enorm skillnad för motivationen hos era medarbetare. Tänk på att specificera feedbacken – är den alltför generell kan den upplevas vag och det kan vara svårt för medarbetaren att veta exakt vad som varit bra.

Jobbar du som chef eller HR-ansvarig och har svårt att få arbetsdagen att räcka till? Med rätt digitala verktyg finns det flera smarta sätt att automatisera bort krångliga och tidsödande processer. Vårt HR-system Flex HRM Employee ger dig en komplett digital verktygslåda för både det praktiska och strategiska HR-arbetet – längs hela medarbetarresan. Så att du kan lägga mindre tid på administration och mer tid på att ta hand om er personal. Kontakta oss om du vill veta mer!

Relaterade inlägg