Tvåfaktorsautentisering – hur det funkar och varför ditt företag behöver det

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Tvåfaktorsautentisering – hur det funkar och varför ditt företag behöver det</span>

En extra skyddsbarriär som gör livet svårare för hackarna. Tvåfaktorsautentisering (2FA) är ett av de effektivaste sätten att motverka lösenordsintrång. Här tittar vi närmare på hur 2FA fungerar och varför ditt företag ska använda det.

Till att börja med: vad är tvåfaktorsautentisering?

Multifaktorautentisering, tvåstegsverifiering, tvåfaktorsautentisering, eller kort och gott 2FA… Kär metod har många namn, men vad det handlar om är ett sätt att ge dina konton på nätet ett extra lager säkerhet genom att addera en eller flera metoder (eller faktorer som det kallas på fackspråk) vid inloggningen.

Principen bygger på att kombinera något du vet (ditt lösenord) med något du har (till exempel din telefon) för att bekräfta att du är du. Detta gör tvåfaktorsautentisering till ett kraftfullt sätt att täppa till risken för intrång, eftersom hackarna inte bara behöver knäcka lösenordet utan också behöver ha tillgång till den andra verifieringsmetoden för att komma åt ditt konto. 

Det finns många olika tekniska lösningar för tvåfaktorsautentisering, men vanliga exempel är att du för att kunna slutföra inloggningen måste identifiera dig via mobilt bank-id, en sms-kod eller en autentiseringsapp, som till exempel Google Authenticator eller Microsoft Authenticator. Det finns även lösningar som använder sig av biometriska metoder som fingeravtrycksskanning eller röstigenkänning.

Varför är det så viktigt?

Varför anser då vi (och många med oss) att tvåfaktorsautentisering är ett absolut måste? Det korta svaret är: för att även det starkaste lösenordet inte räcker till. Hackarnas metoder blir allt mer avancerade och varje år sker tusentals incidenter där personer får sina inloggningsuppgifter stulna genom  exempelvis nätfiske eller skadlig programvara.

Något som ställer till det lite extra är att de flesta av oss tenderar att använda ett och samma lösenord på flera olika ställen. Med andra ord kan det räcka att hackaren kommer över ett enda lösenord för att få åtkomst till en handfull olika konton, och i värsta fall också kapa din mejl. Finns det då ett enkelt och effektivt sätt att förebygga det här? Just det (du såg den komma) – genom att aktivera tvåfaktorsautentisering i alla applikationer som tillåter det.

Låt oss titta närmare på fyra starka anledningar till att ditt företag också ska implementera tvåfaktorsautentisering fullt ut:

1. För att förhindra dataläckage
Utan tvåfaktorsautentisering är företaget mer sårbart för attacker där hackare riskerar att komma över data och sprida känslig information.

2. För att följa lagar och regler
I många branscher finns det krav på att företaget använder starka autentiseringsmetoder för att följa lagar och regler. Att inte använda säkerhetsmekanismer som tvåfaktorsautentisering kan leda till rättsliga påföljder och böter.

3. För att slippa ekonomiska förluster
Vill det sig illa kan kostnaderna för att hantera säkerhetsintrång, återställa data och hantera rättsliga följder bli rejäla. Ovanpå detta riskerar företaget även direkta ekonomiska förluster såsom uteblivna intäkter.

4. För att inte tappa kundernas förtroende
Sist men absolut inte minst: kunder och partners förväntar sig att deras data hanteras på ett säkert sätt. Ett säkerhetsintrång kan bli helt förödande för företagets rykte och leda till förlorat förtroende från både befintliga och potentiella kunder.

Tre tips för att göra tvåfaktorsautentisering till en del av er säkerhetskultur

Tvåfaktorsautentisering är alltså ett effektivt sätt att minska risken för it-incidenter med allvarliga konsekvenser som följd. Och med dagens teknik krävs det heller inga stora investeringar för att komma igång. De flesta moderna molntjänster kommer numera med inbyggda 2FA-lösningar som aktiveras med några snabba klick i dina kontoinställningar och är snabba och smidiga att använda.

Med detta sagt ska övergången till tvåfaktorsautentisering alltså inte behöva vara en särskilt stor sak. Men för att få det hela att fungera så friktionsfritt som möjligt finns det några saker du och dina kollegor kan tänka på: 

1. Informera alla anställda om tvåfaktorsautentisering, vad det är och på vilket sätt det bidrar till att stärka säkerheten både för egen del och för företaget som helhet. För den ovana är det naturligt att tvåfaktorsautentisering kan upplevas lite krångligt eftersom det adderar ett extra moment när du ska logga in, men med ökad medvetenhet brukar acceptansen öka.

2. Se till att alla anställda har tillgång till tydliga instruktioner om hur 2FA används och vart de kan vända sig vid problem eller frågor.

3. Se även till att det finns tydliga riktlinjer i er IT-säkerhetspolicy eller lösenordspolicy.

Jobba tryggt med tvåfaktorsautentisering i Flex HRM

För oss på Flex Applications betyder säkerheten allt. Därför fortsätter vi hela tiden att vidareutveckla vårt personalsystem Flex HRM med funktionalitet som hjälper dig att jobba tryggt och smart, bland annat möjligheten att använda tvåfaktorsautentisering som ett extra skydd när du loggar in i Flex HRM.

Vår lösning bygger på att du, förutom användarnamn och lösenord, även måste mata in en engångskod som skickas till en app i din mobil för att verifiera din identitet. Att komma igång är enkelt, och inställningarna kan konfigureras på flera olika nivåer för att passa just ditt företags praxis.

Vill du veta mer om vårt stöd för tvåfaktorsautentisering? Eller är du kanske intresserad av något av våra andra verktyg i Flex HRM som gör vardagen smidigare, enklare och tryggare för medarbetare, HR, löneavdelning och chefer? Kontakta oss idag!

Relaterade inlägg