Nya färger, ny logotyp och nytt bildspråk. Nu uppdaterar Flex Applications sin grafiska profil för att tydliggöra sin identitet som ett modernt och innovativt techbolag. En helt ny hemsida ser också dagens ljus.
Flex Applications är det svenska techbolaget som i över trettio år har hjälpt arbetsgivare och medarbetare att jobba smidigt och smart med allt som rör HR, workforce management och lön. Nu lanserar man en ny grafisk profil med målet att tydligare kommunicera var företaget står idag. Allt från logotyp till färger, bildspråk och typsnitt förnyas för att återspegla Flex Applications identitet som ett innovativt techbolag. Den nya designen har tagits fram i samarbete med kommunikationsbyrån Think Happy Thoughts.
Lotta Erdtman, CMO på Flex Applications:
– Efter ett långt och hårt arbete har vi nått fram till ett slutresultat som vi känner oss otroligt nöjda och stolta över. Flex Applications är ett framåtlutat bolag med en tydlig strävan att tänka nytt och modigt när det kommer till vår produktportfölj. Nu har vi sett till att detta också reflekteras i vår visuella identitet.
Blå och rosa färgpalett
I arbetet med den nya logotypen har begrepp som “modern” och “premium” varit viktiga ledord. Detta signaleras genom både färgval och typografering där det inledande F:et ger ordbilden en egen personlighet.
Även färgpaletten har bytts ut helt och hållet med dovt blå och varmt rosa som de primära profilfärgerna. Bildmanéret kännetecknas av nedtonade och harmoniska färger, motiv från den nordiska naturen och en bred representation av människor i fråga om yrke, ålder och etnicitet. Rundade kanter används i både bilder och grafiska element. Det nya grafiska konceptet “built by cells” hämtar inspiration från logiken och användargränssnittet i Flex Applications system.
Hemsidan byggs om från grunden
Den nya grafiska profilen håller nu successivt på att rullas ut i samtliga Flex Applications kanaler. I samband med detta lanserar Flex också en ny webbplats som inte bara har fått den nya designen utan också byggts om från grunden i fråga om menyer och funktioner. Målet har varit en tydligare paketering av företagets erbjudande och en mer lättnavigerad upplevelse för besökaren. Arbetet med den nya hemsidan har skett i nära samverkan med digitalbyrån Invise.
Flex Applications nya hemsida med den nya grafiska profilen hittar du här.