Flex HRM är systemet som ständigt växer och blir smartare för att ge dig en effektivare arbetsdag. Ta en titt på vad som är nytt!
Här har vi samlat nyheterna vi tror att du kommer att gilla lite extra i höstens första versioner av Flex HRM. Vill du se alla nyheter och förändringar – och i vilken version de kom? Då ska du kolla in våra release notes.
Ny LAS-funktion: företrädeslistan hanterar nu framtida dagar
God nyhet för dig som använder Flex HRM som stöd för hanteringen av företrädesrätt till återanställning enligt LAS (Lagen om Anställningsskydd): nu har vi gjort det möjligt att hantera även framtida dagar i företrädeslistan. Detta är något som underlättar framför allt för företag som tillämpar säsongsanställning och där företaget inför en ny säsong behöver säkerställa att rätt personer blir tillfrågade att arbeta igen.
Kort förklarat funkar det så här: när du tar ut företrädeslistan kan du sätta ett beräkningsdatum som ligger framåt i tiden (till exempel datumet för när den nya säsongen börjar), och listan kommer då även att inkludera dagar från anställningar som ännu inte har avslutats fram till det satta datumet. Det blir alltså som en slags simulering av framtida anställningsdagar som hjälper er att få en komplett bild över vilka som har förtur till en återanställning.
Diagram och grafer i ny färgpalett
Vi är glada att meddela att Flex HRM har fått sig en makeover! Diagram och grafer går nu i Flex Applications sobra och dova färgskala – helt i linje med Flex Applications uppdaterade grafiska profil. Samma smarta funktioner i en lite snyggare förpackning, alltså.
Den nya färgpaletten hittar du i dessa vyer i Flex HRM:
- dashboard
- personalöversikt på startsidan
- lönerevision
- lönekartläggning
- anställdaregistrets kompetensflik
- statistikcentralen
Vi hoppas att du ska gilla den nya looken lika mycket som vi gör!
Synka inställningar på ett flexibelt sätt – perfekt för servicebyrån
Med funktionen Styrföretag i Flex HRM kan du synkronisera inställningar mellan olika företag. Ett tidsbesparande verktyg för dig som administrerar flera olika företag – som precis har blivit snäppet smartare. Vad som är nytt är att när du ska synkronisera inställningar mellan företag kan du välja att konteringar inte ska inkluderas, vilket alltså innebär att varje företag kan ha sina egna unika konteringar. Perfekt för servicebyråer och koncernföretag med olika konteringsbehov.
Smarta nyheter för dig som löneadministratör
Hej löneadministratör! I Flex HRM Payroll hittar du både nyheter och mindre förbättringar som vi hoppas ska hjälpa dig att spara tid och jobba smart. Låt oss ta en närmare titt:
Tydligare namn på lönerapporter
Namnen på de filer som skapas när du sparar några av de vanligaste rapporterna i Flex HRM Payroll har förbättrats. På det här sättet blir det lättare för dig som arbetar på en lönebyrå (och andra som hanterar löner för flera företag) att förstå vad rapporten handlar om – bara genom att se dess namn. Det vi har lagt till i filnamnet är företagsnamn, datum och status (preliminär eller slutlig).
Rapporter som berörs är till exempel löneunderlag, banklista, lönespecifikation, bokföringsorder och de olika typerna av skuld-, statistik- och pensionsrapporter som du kan hantera i systemet.
Smidigt sätt att hantera Sobonas nya yrkeskoder
För dig som rapporterar in lönestatistik till Sobona gäller nu en ny rutin. Det nya är att Sobona gör om sitt register med yrkeskoder, vilket betyder att du inför rapporteringen behöver uppdatera dessa koder på de anställda. De tidigare yrkeskoderna på fyra tecken ersätts av yrkeskoder på sex tecken. I vissa fall behövs också en så kallad ansvarskod. Självklart har vi byggt ett stöd för den nya hanteringen i Flex HRM Payroll!
På Sobona.se hittar du mer information om de nya yrkeskoderna, och på vår serviceportal kan du läsa mer om hur det hela funkar för dig som Flex-användare.
Fora – nytt stöd för hänförlig lön
Från och med den 1 januari 2024 gäller månadsvis istället för årsvis rapportering till Fora för arbetare som tillhör Avtalspension SAF-LO. Samtidigt infördes det som kallas "Lön hänförlig till annan månad", eller kort och gott “Hänförlig lön”. Kort förklarat innebär detta att om delar av lönen tjänats in under andra månader än utbetalningsmånaden (exempelvis prestationslön, ackordslön, resultatlön eller bonus), ska dessa delar rapporteras som just hänförlig lön.
Finns det sparade semesterdagar att betala ut i slutlönen i samband med att en anställd slutar räknas även detta som hänförlig lön. Enligt de nya Fora-reglerna ska de utbetalda summorna fördelas på de närmast föregående tolv månaderna – och vi har självklart sett till att detta är lätt fixat i Flex HRM Payroll. Systemet gör nu denna fördelning automatiskt utan att du manuellt behöver ändra datum på lönetransaktionen.
Perfekt översikt över bokföringsunderlagen
För dig som administrerar bokföringsunderlag i Flex HRM Payroll kommer här efterlängtad nyhet: för att du klart och tydligt ska se vilka underlag som baseras på en preliminär lönekörning är dessa märkta med texten “preliminär” i systemets översiktsvy.
Full koll på skulderna med ny fördelningsfunktion
När du exporterar skulder till Excel kan du nu fördela skuldbeloppen på en specifik kontering (exempelvis avdelning eller kostnadsställe). På detta sätt ser du tydligt hur stor skuld varje avdelning eller kostnadsställe har och kan enkelt säkerställa att allt blir rätt och riktigt i bokföringen.
Låter fantastiskt! Jag vill veta mer!
Oavsett om du redan använder Flex HRM eller är nyfiken på systemets möjligheter berättar vi gärna mer om hur arbetsdagen kan bli smidigare och smartare med vår verktygslåda. Skicka oss ett mejl idag!