Dags att säga hejdå till kvittohögar och krånglig administration! Om allt går vägen slopas snart kravet på att spara kvitton och fakturor i pappersform – äntligen, säger vi! Här är allt du behöver veta om den kommande lagändringen.
Den som kan sin bokföringslag vet vad som gäller: kvitton och fakturor måste sparas i sin ursprungliga form i fyra år, trots att du har fört över dem till digitalt format. På tok för otidsenligt och krångligt anser många, och röster har länge höjts för att reglerna måste uppdateras. Men nu är alltså en ljusning på kvittofronten i sikte!
Så förändras kraven på att spara kvitton
“Avskaffat krav på bevarande av pappersmaterial med räkenskapsinformation” – det är den inte helt okrångliga benämningen på Regeringens lagförslag. Lite enklare uttryckt handlar det om att man plockar bort kravet på att spara kvitton och fakturor som har tagits emot i pappersformat. Bara du ser till att de överförs till ett digitalt format (exempelvis fotas eller skannas av) så kan du sedan slänga eller förstöra dem. Med det nya lagförslaget vill man förenkla en hantering som idag slukar orimligt mycket tid och resurser. Samtidigt kommer också administrationskostnaderna att sänkas – och det rejält. När Regeringen har räknat på det har man kommit fram till att företagen kommer att kunna spara i runda slängar 4 miljarder(!) kronor per år.
Läs mer: Så förenklar ni företagets utläggshantering.
Vad händer nu?
Värt att notera är att detta än så länge bara ett lagförslag som nu bearbetas av regeringen och därefter ska röstas igenom i riksdagen innan vi kan ropa hej. Med detta sagt, lägg gärna datumet den 1 juli 2024 på minnet – då väntas nämligen de nya reglerna träda i kraft. Inte läge att tömma pärmar och skrivbordslådor riktigt än, alltså! Som tur är finns det dock inga så kallade övergångsbestämmelser när det gäller hur gamla kvitton och fakturor ska behandlas. Även dessa kan du alltså slänga till sommaren när de nya reglerna väntas träda i kraft (förutsatt att de finns i digitalt format då, som sagt).
Uppdatering: den 22 maj kom beslutet att riksdagen säger ja till regeringens förslag.
Digitalisera och automatisera kvittohanteringen med Flex HRM!
Med en modernare och enklare lagstiftning kring kvitton på väg finns det inte längre några hinder för att gå all in med digitaliseringen av företagets utlägg – och få en smidigare och trevligare vardag för både medarbetare och lönepersonal. I vårt reseräkningssystem Flex HRM Travel finns en smart kvittotolkning som automatiserar jobbet från start till mål. Bara fota ditt kvitto med mobilen, så skannas datum, belopp, moms och alla andra detaljer av och hamnar på rätt ställe i reseräkningen med automatik. Magiskt, ju! Kontakta oss så berättar vi mer om hur du kan förenkla vardagen med Flex HRM Travel!