Hej Karin Svedberg, Customer Success Manager på Flex Applications! Grattis till den nya tjänsten! Hur känns det?
Spännande, roligt, utmanande och lite läskigt!
Härligt att höra! Customer Success Manager är en ny roll här på Flex. Kan du berätta lite om vad den innebär?
Min nya roll innebär att jag ansvarar för hela kundkedjan, från att vi tar över från sälj till att kunden är i vår drift och använder sig av vår support och konsultbokning, och ibland även vår lönetjänst, Payroll Services. Avdelningarna har tidigare arbetat var för sig, men med vår nya organisation får vi en fantastisk möjlighet att jobba gemensamt med våra processer och strategier. Vi kommer att hjälpas åt ännu mer mellan avdelningarna med en helt annan grundförutsättning där vi stöttar varandra och jobbar som ett helt team. Vi ser att detta är ett viktigt steg för att stärka vår organisation och på så sätt vara mer behjälpliga till alla våra kunder.
Kan du förklara lite närmare hur samarbetet ser ut mellan avdelningarna som ingår i Customer Success?
Så gärna! I Customer Success ingår sex avdelningar – Project Management, Consulting, Support, Payroll Services, Applications Specialists och Consultant Booking. När vi har fått en ny affär från sälj tar först projektledningsavdelningen vid. Projektledarna planerar upp konsulter, tidsplaner och har kontakt med kunden både före, under och efter projektet.
Våra konsulter är i sin tur experter på både system och avtal och ser till att kunden får korrekt uppsättning utifrån kollektivavtal och övriga kundbehov. De utbildar kunderna och leder arbetet genom uppsättningen av Flex HRM.
När kunden har blivit driftsatt är det sedan supportavdelningen som är kanalen in till Flex. De hjälper kunden med frågor som kan dyka upp när de kommit igång.
Payroll Services, som också är en del av Customer Success, är vår lönebyrå som kör lön för cirka 80 kunder i dagsläget. De är också en viktig kugge för våra utvecklare och specialister eftersom de dagligen arbetar aktivt i våra egna system.
Vi har även en avdelning med tre applikationsspecialister som är våra systemexperter och ansvariga för intern utbildning, manualer och intern support. De är också navet mellan utvecklingsavdelningen och de övriga Customer Success-avdelningarna när det kommer till systemfrågor. När ett projekt är avslutat finns självklart också konsultbokningen till hands för våra kunder närhelst de behöver vår hjälp.
Du har haft flera roller här på Flex, närmast har du jobbat som konsultchef. Vad innebär din breda erfarenhet för din nya roll?
- Jaa precis, jag började som applikationskonsult på försystem, och innan jag tog över som konsultchef jobbade jag som applikationsspecialist inom lön. Jag har haft förmånen att växa och lära med systemet, och sedan jag började 2014 har det utvecklats till ett helt annat helhetssystem! Min breda erfarenhet om systemet, Flex som företag och våra kunder hoppas jag kommer att gynna både medarbetare och kunder.
Kan vi få höra om några av dina planer för Customer Success?
- Vi ser att vi har kunder med olika behov av support och löpande konsulthjälp. Vi vill jobba mer med det här och komma ännu närmare kundens behov. Bland annat håller vi på att förändra upplägget på våra utbildningar, så att kunderna ska få den utbildning de behöver. Vi kommer att satsa mer på precisa utbildningar så att kunden kan gå på fler korta utbildningar där man själv plockar de delar man har behov av. Vi är också i full gång med att implementera ett nytt ärendehanteringssystem som ska förenkla dialogen med våra kunder. Och, vi har även många spännande AI-projekt som pågår!
Vill du berätta om något tillfälle där du blivit riktigt stolt över att jobba på Flex Applications?
- Åh det är ofta, varje dag när jag kommer till jobbet och ser glada positiva medarbetare som vill framåt tillsammans – då värmer det! Även när jag ser i våra projekt att kunderna får en produkt som hjälper dem i deras vardag, som att klara av svåra kollektivavtal, till exempel. Extra stolt är jag när våra medarbetare får blommor från kunder för ett bra utfört arbete! Jag är också stolt för alla anställdas förmåga att se till hela Flex och att vilja vara ett team trots att vardagens utmaningar är många.
Vid ett tidigare intervjutillfälle berättade du att du skulle delta i Stockholm Marathon den 3 juni 2023. Vi vill såklart veta hur det gick!
- Ja, haha det gjorde jag, jag tog mig i mål på 4,02, vilket jag är nöjd med, men mitt mål är fortfarande att nå under fyra timmar. Imponerande! Kör du i år igen? Japp, i år blir det Stockholm och sedan har jag anmält mig till Berlinmaran (Berlin Marathon) som är i september, det är då jag ska under fyra timmar!
Då önskar vi dig lycka till, Karin, både i rollen som Customer Success Manager, och med dina maratonlopp!